close
running-573762_1920

Το τρέξιμο μπορεί να είναι η μοναδική και η πιο αποτελεσματική άσκηση για να αυξήσει κάποιος το προσδόκιμο της ζωής του, σύμφωνα με μια νέα έρευνα και ανάλυση προηγούμενων μελετών για την σχέση άσκησης και θνησιμότητας. Και αυτό γιατί διαπιστώθηκε ότι, αυτοί που τρέχουν, σε σχέση με αυτούς που δεν τρέχουν, τείνουν να ζήσουν σχεδόν 3 χρόνια παραπάνω, ακόμα και αν κάνουν ελαφρύ και σποραδικό τρέξιμο ακόμα και αν καπνίζουν ή είναι υπέρβαροι. Το εντυπωσιακό είναι πως καμία άλλη μορφή άσκησης από αυτές που μελέτησαν οι ερευνητές δεν είχε αυτή την θεαματική επίδραση.

Τα ευρήματα αυτά ήρθαν ως επακόλουθο follow up μελέτης σε αντίστοιχη που διεξήχθη πριν από 3 χρόνια, στην οποία ομάδα διακεκριμένων επιστημόνων φυσικής αγωγής εξέτασε τα δεδομένα από μια μεγάλη σειρά ιατρικών εξετάσεων και tests φυσικής κατάστασης που διεξήχθησαν στο Ινστιτούτο Cooper στο Ντάλας. Η διαπίστωση στην οποία κατέληξαν ήταν ότι 5 λεπτά τρέξιμο την ημέρα συνδεόταν με παράταση της διάρκειας ζωής.

Μετά την ανακοίνωση της μελέτης, οι ερευνητές κατακλύστηκαν από ερωτήσεις τόσο από συναδέλφους τους όσο και από το ευρύ κοινό, το οποίο ήθελε να μάθει εάν και άλλες δραστηριότητες άσκησης, όπως το περπάτημα, μπορούσαν να είναι τόσο επωφελείς όσο το τρέξιμο για την μείωση της θνησιμότητας. Δρομείς μεγάλων αποστάσεων από την πλευρά τους αναρωτήθηκαν εάν υπερέβαλαν εαυτόν και αν μετά από κάποιο απροσδιόριστο όριο χιλιομέτρων ή ωρών το τρέξιμο μπορούσε να είναι αντιπαραγωγικό και ακόμα και βλαβερό, συμβάλλοντας στην πρόωρη θνησιμότητα.

Έτσι, στη νέα μελέτη η οποία δημοσιεύτηκε  τον Μάρτιο του 2017, η επιστημονική ομάδα εξέτασε όλα τα παραπάνω και κάποια επιπλέον θέματα με την εκ νέου ανάλυση των δεδομένων από το Ινστιτούτο Cooper. Επιπλέον, εξέτασε αποτελέσματα από διάφορες άλλες πρόσφατες μελέτες μεγάλης κλίμακας που είχαν ως αντικείμενο αυτή ακριβώς την διασύνδεση μεταξύ άσκησης και θνησιμότητας.

Και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η νέα μελέτη επιβεβαίωσε τα αποτελέσματα της παλαιότερης. Συγκεκριμένα, τα δεδομένα έδειξαν ότι το τρέξιμο, ανεξάρτητα από τον ρυθμό ή τα χιλιόμετρα του αθλούμενου, ελάττωνε τον κίνδυνο πρόωρης θνησιμότητας του ατόμου κατά 40%, ποσοστό που ισχύει ακόμα και αν υπήρχε ιστορικό καπνίσματος, καρδιακών προβλημάτων, παχυσαρκίας και υπέρτασης.  Χρησιμοποιώντας αυτά τα νούμερα, οι επιστήμονες απέδειξαν ότι εάν κάθε μη ασκούμενος που συμμετείχε στις αναθεωρημένες μελέτες ξεκινούσε να τρέχει, θα υπήρχαν 16% λιγότεροι θάνατοι στο σύνολο και 25% λιγότερες καρδιακές προσβολές.

Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως το τρέξιμο στατιστικά «επιστρέφει» περισσότερο χρόνο στις ζωές των ανθρώπων από αυτόν που καταναλώνει. Λαμβάνοντας ως δεδομένο 2 ώρες προπόνησης την εβδομάδα, μιας και αυτός ήταν ο μέσος όρος άσκησης τον οποίο δήλωναν οι δρομείς της μελέτης του Ινστιτούτου Cooper, οι ερευνητές εκτίμησαν πως ένας τυπικός δρομέας θα σπαταλούσε λιγότερους από 6 μήνες πραγματικού τρεξίματος σε διάρκεια 40 ετών αλλά στην πραγματικότητα θα ανέμενε μια αύξηση ζωής 3,2 ετών.  Συγκεκριμένα, μια ώρα τρεξίματος στατιστικά αυξάνει το προσδόκιμο ζωής κατά 7 ώρες.

Εξυπακούεται πως το τρέξιμο δεν κάνει τους ανθρώπους αθάνατους. Όσο και να τρέξει κάποιος, το κέρδος δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 3 χρόνια.

Εν τω μεταξύ, και άλλα είδη άσκησης επίσης επιδρούν στην μακροζωία αλλά όχι όσο το τρέξιμο. Το περπάτημα, το ποδήλατο και άλλες δραστηριότητες, ακόμα και αν απαιτούν την ίδια ένταση με το τρέξιμο, τυπικά μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου μέχρι 12%.

Το γιατί το τρέξιμο παραμένει τόσο μοναδικά ισχυρό απέναντι στην πρόωρη θνησιμότητα παραμένει ωστόσο μυστήριο. Πιθανότατα, όπως εξηγούν οι επιστήμονες, αυτό οφείλεται στο ότι καταπολεμά πολλούς από τους συνήθεις παράγοντες κινδύνου για πρόωρη θνησιμότητα όπως η υψηλή πίεση και το υπερβολικό ποσοστό λίπους στο σώμα, ειδικά γύρω από την μέση. Επίσης, αυξάνει την αερόβια άσκηση η οποία αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς δείκτες που επηρεάζουν την μακροζωία ενός ατόμου.

Οι επιστήμονες επιμένουν ωστόσο να διευκρινίζουν ότι τα ευρήματα της μελέτης ναι μεν επιβεβαιώνουν πως τα άτομα που τρέχουν τείνουν να ζουν περισσότερο αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το τρέξιμο προκαλεί άμεσα αύξηση της μακροζωίας. Οι δρομείς συνήθως ζούνε υγιεινά  και αυτό το στυλ ζωής πιθανότατα συνολικά παίζει σημαντικό ρόλο στην μακροζωία τους.

Tags : Running

Leave a Response