close
florian-olivo-Mf23RF8xArY-unsplash
Με τα έσοδα των e-sports, σύμφωνα με μια έκθεση της Newzoo να ξεπερνούν το 2019 τα 1 δις δολάρια, ένα ενιαίο μοντέλο διακυβέρνησης αναζητείται για τον θαυμαστό και πολλά υποσχόμενο κόσμο τους.

Η υιοθέτηση ενός καινοτόμου, λόγω της ιδιομορφίας και ποικιλομορφίας των e-sports, μοντέλου διακυβέρνησης θα συντελέσει καθοριστικά στην διασφάλιση της ακεραιότητας αλλά και της προστασίας των δικαιωμάτων όλων των άμεσα ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders) όπως οι παίκτες, οι ομάδες, οι εταιρίες παραγωγής, οι χορηγοί και τέλος οι διοργανωτές event.
Η βασική πρόκληση για την διακυβέρνηση των e-sports ουσιαστικά είναι ότι δεν χαρακτηρίζονται ως  “άθλημα” αφού κάθε άθλημα έχει διαφορετικούς εσωτερικούς κανόνες ενώ επιπλέον οι κυβερνήσεις των χωρών δεν έχουν αναγνωρίσει την φύση τους. Έτσι λοιπόν, παραδοσιακές δομές διακυβέρνησης και προαιρετικοί κώδικες Εταιρικής Διακυβέρνησης δεν μπορούν να εφαρμοστούν στα e-sports. Επιπλέον, σε αντίθεση με τα παραδοσιακά αθλήματα, τα e-sports αναπτύσσονται και βγαίνουν στην παραγωγή από την εκάστοτε τεχνολογική εταιρία παραγωγής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι εταιρίες παραγωγής ασκούν εξουσία και πλήρη έλεγχο, έχοντας την δυνατότητα να αλλάξουν τους κανόνες των παιχνιδιών με σκοπό την μεγιστοποίηση του κέρδους αλλά και την περαιτέρω έρευνα και ανάπτυξη των e-sports.
Στα παραδοσιακά αθλήματα οι εθνικές ομοσπονδίες αποτελούν μέλη μιας διεθνούς ομοσπονδίας που λειτουργεί ως ρυθμιστική ομπρέλα για το κάθε άθλημα. Αυτό το μοντέλο δεν φαντάζει βιώσιμο για τα e-sports καθώς τα πιο δημοφιλή ”παιχνίδια” έχουν μια διεθνή διάσταση, χωρίς να υπόκεινται σε διεθνείς ομοσπονδίες.
Αυτή τη στιγμή, η Διεθνής Ομοσπονδία Ηλεκτρονικών Αθλημάτων (IeSF) αποτελεί την πιο παραδοσιακή ομοσπονδία, με μέλη από εθνικές ομοσπονδίες να συμμετέχουν για αυτό και δεν είναι πραγματικά αντιπροσωπευτική δομή διακυβέρνησης για το λόγους που αναφέρθηκαν. Η παγκόσμια Ένωση Ηλεκτρονικών Αθλημάτων (WESA) διαθέτει μια σωστή προσέγγιση μεν αλλά έχει περιορισμένο πεδίο εφαρμογής καθώς δραστηριοποιείται μόνο στο Counter Strike και αντιπροσωπεύει μόνο διαγωνισμούς που διεξάγει η ESL (μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες ηλεκτρονικών αθλημάτων στον κόσμο). Η επιρροή της ESL στο Δ.Σ. εγείρει επίσης ανησυχίες σχετικά με την εύρυθμη και ανεξάρτητη λειτουργία της ομοσπονδίας. Τέλος η Παγκόσμια Ομοσπονδία E-Sports είναι μόνο μερικών μηνών και υποστηρίζεται από τον παγκόσμιο κολοσσό Tencent. Μέχρι στιγμής, καμία από τις παραπάνω ομοσπονδίες/φορείς δεν έχει αποκτήσει κοινή αποδοχή στην κοινότητα των e-sports.
Αυτό που σε όλοι συμφωνούν πλέον είναι ότι με την ραγδαία εμπορευματοποίηση των e-sports, ένα ενιαίο μοντέλο διακυβέρνησης που θα λειτουργεί αντιπροσωπευτικά για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη με εξέχοντα ρόλο ένα Δ.Σ. συμμετοχικό με την κατάλληλη εκπροσώπηση όλων των stakeholders. θα λειτουργήσει ευεργετικά στην θέσπιση ενός ενιαίου ρυθμιστικού πλαισίου για τα e-sports.
Ετικέτες: Digitale-sportsSport Governance
Gery Simeonidis

Ο συντάκτης Gery Simeonidis

Θα φορέσει μικρός σε εκείνο το χωμάτινο γήπεδο του Παπάγου τη φανέλα με νούμερο 4 και θα μάθει από νωρίς ότι άμυνα είναι η καλύτερη επίθεση. Σπουδάζει στο Λονδίνο,εργάζεται στην Γερμανία και επιστρέφει στην Ελλάδα με εξειδίκευση στην αξιόλογηση της αθλητικής χορηγίας. Ταυτόχρονα αναζητά τρόπους βελτίωσης της διακυβέρνησης των αθλητικών οργανισμών. Αν υπήρχε ένα τραγούδι που θα ήθελε να ακούσει live στη ζωή του είναι το Live Forever των Oasis.

Αφήστε ένα μήνυμα

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.